ingen soldat

tank

Himlen faller ner,
det svider till där kniven skar.
Jag har varit vaken hela natten,
känt om hjärtat sitter kvar,
- känt om hjärtat sitter kvar.

Sitter hjärtat kvar? Jag vet inte, ibland är jag tommare än inget - jag skapar fria vägar ut - och passar mig noga för att fastna någonstans. Jag önskar att det var annorlunda, men som min egen amatörpsykolog undrar jag hur jag ska kunna tro på någonting jag inte är säker på?

Jag har litat på imorgon,
som en troende tror.
Jag skulle gjort så annorlunda
om jag gick i andra skor
- om jag gick i andra skor.

Jag är ingen soldat, jag har inga vapen att ta till, inga korståg jag vill gå.
Ställ mig inte i ett led, du får mig aldrig att stå still, jag fungerar inte då.
Jag är ingen soldat, jag tänker inte så.

Halva sommaren har gått och jag sitter inne och jobbar jämt och ständigt. När alla jag känner har flytt stan är det jobba, träna eller glo som det är någon vits med att göra. Kanske behöver jag semester eller nåt. Kanske behöver jag bara en bit av evigheten precis som vanligt?

Jag har härjat krig i huset,
jag har härjat krig i mig.
Mina ögonlock är tunga nu,
snart drömmer jag om dig,
- snart drömmer jag om dig.

Jag drömmer om det ärliga och uppriktiga, det rätta och det sanna. Jag drömmer om någonting jag aldrig haft - jag vill vara ditt allt. För en sekund, låt mig få vara stark. Låt mig stå först i kön.

Jag har aldrig stått i fronten
eller försvarat det jag har
men i skärvorna och flagorna
ligger allting ändå kvar
- ligger allting ändå kvar

Jag är ingen soldat, jag har inga vapen att ta till, inga korståg jag vill gå.
Ställ mig inte i ett led, du får mig aldrig att stå still, jag fungerar inte då.
Jag är ingen soldat, jag tänker inte så.

I rispan av min vrede
ska jag sätta jord och så.
I skuggan av din stolthet
ska jag resa mig och gå.

Snälla låt mig inte gå. Hur mycket önskar jag inte att någon höll mig kvar? Lät bli att släppa taget, men hur lätt är det när jag inte låter någon komma tillräckligt nära för att faktiskt se, känna och kunna hålla om mig? När jag för allt i världen ser till att inte fastna någonstans - av rädsla för att bli bränd. Jag är så rädd att det gör ont. Vem tar emot mig när jag faller?

Jag är ingen soldat, jag har inga vapen att ta till, inga korståg jag vill gå.
Ställ mig inte i ett led, du får mig inte att stå still,

jag fungerar inte då

Vem tar jag emot vid fall? Hur kan jag klandra andra när jag själv inte ser under marknivå? Det är dags för förändring, men jag vet inte hur,  jag är ingen soldat och jag fungerar inte så. Jag börjar rasera murar här och nu - jag vill inte längre bo bakom dem.

jag är ingen soldat, ingen soldat, jag tänker inte så.


Jag är alldeles för svag.



Jag är ingen soldat

evighet

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: