En ny moster

Det här är en annorlunda historia. Det är en historia som skulle kunna vara hämtad ur en veckotidning eller ur en film.  Nu är det inte så, det är min historia. Och även om jag aldrig någonsin hade kunnat tro att det skulle kunna hända mig eller min familj, så var det precis det det gjorde. Det här är historien om min nya moster.


Det började för lite mer än ett år sedan. En snart 70-årig kvinna i Skåne fick en dag för sig att söka reda på information om sin biologiske far. Själv växte hon upp tillsammans med sin moster efter att hennes mor dött när hon bara var några år gammal. Som pensionär kände hon nu att det var dags att ta reda på mer om sitt ursprung trots att hon inte visste mer än namnet på fadern och var han kom ifrån.


Ett tag senare fick min mamma ett telefonsamtal från sin yngre syster.
    "Har du också fått brev?" frågade systern.
Mamma som inte sett brevet som smygit sig in i en tidning svarade "Nej" och fick det istället uppläst för sig av sin syster. Senare ringde mamma till mig och sa "Sätt dig ner. Jag ska läsa upp ett brev för dig".

Hon läste upp det brev som hon fått från kvinnan i Skåne. Det var ett väldigt ovanligt brev.

I brevet skrev kvinnan att hon letat rätt på sin biologiske far och fått reda på att han dog 1986 på Gotland. Hon fick också reda på att han hade tre andra döttrar som fortfarande var i livet. Så, istället för att finna sin far, fick kvinnan reda på att hon hade tre systrar - en av dem var min mamma. Min morfar hade alltså inte tre döttrar som vi alltid trott, utan fyra!

Och helt plötsligt hade min mamma fått en ny syster, jag hade fått en ny moster och nya kusiner och kusinbarn. Allt på grund av att morfar en gång för länge sedan jobbade en tid i Trelleborg. Vad som hände vet ingen, men han visste i alla fall om barnet som han lämnade där. Han skrev på att han var far till barnet, släpade dit en koffert med handdukar och annat. När jobbet var slut åkte han tillbaka till Gotland, gifte sig senare med min mormor och mamma och hennes systrar föddes. Om mormor någonsin fick veta någonting vet vi inte heller, till sina döttrar nämnde han det aldrig.


Staty föreställande två systrar. Finns längs stranden i Höllviken i Skåne.


I onsdags var det så dags för mig och min syster att följa med och träffa vår nya moster för första gången. Det är känns lite underligt med nya släktingar, men det är ingen tvekan om att vi faktiskt är släkt och det var faktiskt en väldigt trevlig dag i södra Skåne!

Visst är det otroligt vad livet kan ha att erbjuda ändå?
Lillasyssskrev 2009-08-01 @ 21:34:24 URL: http://majblomma.blogg.se/
Helt otroligt! Det där hände faktiskt mig med! (I och för sig är jag ju din syrra så det var ju inte så konstigt ändå...)
Fairyskrev 2009-08-01 @ 22:03:08
Cooooooolt! :P


Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: