Tågtrubbel

Ska åka hem till Lund och bestämmer mig för att ta 18-tåget. Då bör jag vara i Lund strax efter åtta, så jag hinner handla innan affären stänger. Sagt och bestämt och jag får skjuts till stationen. Så, in på Pressbyrån för att ladda kortet och köpa biljett. 
    -    Jag skulle vilja ladda det här kortet med 200 kr.
    -    Det går nog bara att ladda med 300 kr, säger kassörskan.
    -    Fine, då gör jag det. Sedan ska jag ha en biljett till Lund.
    -    Ok. En biljett alltså? För en person?
    -    Ja.
    -    Ok. Här har du laddningskvitto och biljetten. Jo, förresten, vi har fel på signalsystemet så...
    -    Jaha..?
    -    Jo, så alla tåg är inställda och ersatta med bussar fram till Kristianstad.

    -    Eh, jaha..
    Tänker: [Kunde du inte sagt det innan du sålde biljetten till mig idiot???]

Sedan går jag och irriterar mig på kassörskan ett tag, för hade jag vetat att det var buss som gällde hade jag nog stannat en dag till, åkt i morgon bitti eller så, för så bråttom har jag inte till Lund. Tyvärr har jag inte mod nog att säga till henne.

Ute hällregnar det. Och ersättningsbussen är sen. När bussen kommer vet busschauffören inte när det kan finnas anslutningståg i Kristianstad. Inte kollar han biljetten heller. Och på bussen är det trångt, och trängre blir det i Karlshamn där en massa folk kliver på.

    -    Nu får ni samsas lite, för det är lite trångt, säger busschauffören. Ni kan alltid sätta er i knät på varandra så blir det lite mysigare.

Passagerarna fnissar lite generat och slänger ett öga på sina medpassagerare.  Sedan knös och skuffas det och folk tränger ihop sig och tillslut har faktiskt de flesta fått någon plats att sitta. Därefter passar den pratglade busschauffören på att göra reklam för allehanda jippon, festivaler och stadsfester i samtliga byar och städer vi passerar.

    -    Nu är vi strax framme i vackra Karlshamn. Här skiner solen som ni kan se och det är alltid fint i Karlshamn. Och hit bör ni bege er nästa helg, för då är det fest för det är Östersjöfestivalen här i Karlshamn. Det borde ni passa på att besöka...

    -    Och vill ni inte resa vidare, så kan ni stanna här i Kristianstad och gå på Kristianstadagarna.

Framme i Kristianstad får vi i alla fall byta till tåg och jag behöver faktiskt bara vänta i 15 min innan tåget går. När det kör igång informerar tågpersonalen:

    -    Vi vill informera om att detta tåg har två toaletter. Tyvärr är båda ur funktion. Om det ändå skulle uppstå en nödsituation så vänligen kontakta tågpersonalen. [Lite smått undrar jag vad de ska kunna göra åt saken.]

Sedan stannar tåget bredvid några kor i en hage och från lokföraren hörs:

    -    Ja nu är det så att vi inväntar möte och därför får vi stå stilla en stund. [Nähä?!?]


Några minuter senare när korna har flyttat sig lite längre bort i hagen:

    -    Nu har jag fått lite mer information om mötet. Det är ett tåg från Hässleholm som ska passera oss. Detta tåg har precis lämnat Hässleholm och av någon anledning får det tydligen gå före även om vi är i tid. Så vi blir stående här ett antal minuter till.

Tåget rullar vidare, men i Eslöv plingar det till i högtalarsystemet igen:

    -    Vi har fått lite problem med vår strömmottagare här och det är därför vi inte har lämnat Eslöv. Jag ska se vad som har hänt och om jag kan försöka få igång den.

Några minuter senare rullar tåget igen, så tydligen fick han igång den. Döm sedan av min förvåning när vi tillslut rullade in på Lunds central. Lite mer än en timme senare än jag hade planerat. Det bästa är att jag faktiskt hann handla. :)
- H*skrev 2009-07-05 @ 00:11:57 URL: http://finest.se/hodamerei
- HAHA JÄVLA KASSÖRSKA!
ammizzskrev 2009-07-05 @ 04:23:47 URL: http://ammizz.blogg.se/
Gud vilken fin bloggdesign! Har du gjort den själv? Hur har du fått kvisten att "hänga ner" bakom #side och framför #content? Sjukt snyggt! :D



Rösta gärna på mig i tävlingen i mitt senaste inlägg så har du chansen att få ta del av priserna!



Kram :)
Lillasyssskrev 2009-07-05 @ 10:30:42 URL: http://majblomma.blogg.se/
Vi fastnade i Alvesta igår också :)

Du, förresten. Jag vill gärna ha en ny bloggdesign. Du gör ju finast! Kanske kan du ta lite fina bilder på mig i Stamåla för jag vill gärna ha någon bild på mig i headern. Puss!!

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: