Landsflykt, alkoholinköp och tullnervositet...

Vi flydde landet igår. Jo, det är sant.

Redan i tisdags började förberedelserna - på stan passade jag på att länsa kontot på kontanter. Svenska sedlar. Utländska sedlar. Sedan gick jag dumt nog omkring på stan och höll nervöst i väskan - visste någon hur mycket pengar som låg där? När samtliga stadsärenden var klara bar det iväg till andra sidan stan för att hämta flyktbilen - en stor jäkla skåpbil utan fönster där bak. Och det kan jag säga, att jag kände mig lite halvkriminell i denna stora bilen, men jag insåg också att jag aldrig skulle använt den för att fly på riktigt - förstår inte alls hur bovar och banditer bär sig åt i alla filmer för att koordinera och köra fort i skåpbilar. Hursomhelst, bilen kom hem och parkerades även om föraren var lite skakis efter detta projekt att köra bilen bara genom staden.

Så igår gick vi upp ohälsosamt tidigt (att gå upp innan kl 5 på morgonen kan inte vara hälsosamt för någon) och innan kl 6 var vi iväg. Målet var Trelleborg och färjan till Tyskland.


Kö till färjan

I Tyskland begav vi oss till det slutliga målet - bordershop!! Pengarna handlades upp och det blev en väldig massa öl, cider, sprit och vin (ok, det är inte allt till oss utan till en förening). Det blev en del åt oss också - ett antal flaskor vin kom vi hem med och någon bag-in-box som är tänkt till kvällarna i sommarstugan.


Jag lovar, jag köpte bara en cider...



Hela dagen tog det, fyra timmar färja dit, fyra timmar färja hem och så några timmar där emellan när vi handlade på bordershop eller mest satt och väntade.


Hittade en mycket intressant likör i en affär en bit bort: Cannabislikör! Fast jag köpte den inte.. dock köpte jag en hallonlikör i en flaska formad som en fiol och med vackra målade blommor på, samt vaniljvodka och sourz apple till favoritdrinken, då de flaskor jag har i barskåpet höll på att ta slut.



När vi kommit över till svenska sidan igen, blev vi stannade av tullen som undrade lite vad vi hade i bagaget. Trots att vi inte hade mycket mer än vi egentligen får enligt rekommendationerna så blev vi hur skraja och nervösa som helst och hjärnan fick blackout när vi skulle berätta hur mycket vi köpt och ingen av oss kom visste alls på rak arm hur mycket det var. Hursomhelst stammade vi fram vad vi skulle ha alkoholen till och att vi faktiskt kommer att bjuda bort den (man får ju inte ta in och sälja..) och tulltjänstemannen undrade självklart hur detta egentligen var möjligt och vi stammade fram förklaringar och ditt och datt. Sen helt plötsligt släppte han iväg oss. Bara så där. Utan att kolla i bagaget (där vi kanske hade lite mer än vi borde) och lättade men mycket, mycket uppjagade körde vi därifrån. Efter ett tag var jag tvungen att stanna till vid vägkanten mest för att hämta andan och samla mig.

Hemma var vi sen inte förrän halv ett efter att ha dumpat alkoholen hos en kompis och lämnat tillbaka skåpbilen samt gått hem. Väl hemma satt vi nog en timme och försökte varva ner innan det var dags för sängen.
Junitjejskrev 2009-06-18 @ 21:09:10 URL: http://junitjejen.se
Jag kikar in och önskar dig en trevlig midsommar!
Lillasyssskrev 2009-06-20 @ 16:38:09 URL: http://majblomma.blogg.se/
När kommer ni till Stamåla?

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: