Med plåster på armen

Igår fick jag fått mitt vaccin. Skulle egentligen ha fått det i torsdags, men när jag kom till vårdcentralen strax innan fyra var könumren slut och jag fick ställa mig i en extrakö för de som inte hade något könummer. Cirka 40 min senare fick vi veta att vi inte skulle få något vaccin utan fick komma tillbaka nästa dag. Så det var bara att ta sig hem igen.

Igår fick jag ett nummer direkt när jag kom dit men fick ändå stå ute och vänta på mitt nummer i kylan i ca en timme. När det äntligen var dags för min tur gick det väldigt snabbt och helt plötsligt hade man fått en spruta med vaccin.

När jag pratade med min syster i veckan frågade hon om jag skulle vaccinera mig för att jag själv ville göra det eller
om jag gjorde det för svärmors skull.

Jag gör det i alla fall inte för svärmors skull.

Anledningen till att jag vaccinerar mig är att jag vill hindra smittspridningen och för att skydda andra från att bli sjuka. Eftersom det är ett så nytt virus är väldigt få människor resistenta mot det redan vilket gör att smittspridningen också kan blir väldigt snabb och omfattande. Och det är ändå en influensa som människor faktiskt dör av. Och väldigt många kan bli sjuka, så att förhindra smittspridnigen är väldigt viktigt. Dessutom finns det ju faktiskt människor som av olika anledningar inte kan vaccinera sig, så att inte vaccinera sig mot svininfluensan är egentligen ganska själviskt.

Personligen är jag inte heller särskilt sugen på att drabbas eller dö i svininfluensan.

Min mor ska också vaccinera sig när hon får möjlighet. Hon är mellanstadielärare och umgås med en hel del barn. Hennes resonemang är att om hon blev sjuk skulle hon kanske smitta något barn. Om hon skulle välja att inte vaccinera sig och därför vara anledningen till att ett barn blir sjukt eller kanske till och med dör skulle hon aldrig kunna förlåta sig själv. Någonsin.

Jag tycker faktiskt att alla som kan borde vaccinera sig.

LINA*skrev 2009-11-14 @ 16:03:08 URL: http://missinna.blogg.se/
HAHAHAHAHAH älskar bilden med nasse

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: