Jag är Döden. Jag har redan länge gått vid din sida.

Ingemar Bergmans Sjunde inseglet. Filmen där döden spelar schack. Det är en klassiker. Själv minns jag ändå mest julkalendern Håkan Bråkan där Håkan själv var förtjust i potatis och just denna film.


Antonius Block: Vem är du?
Döden: Jag är döden.
Antonius Block: Kommer du för att hämta mig?
Döden: Jag har redan länge gått vid din sida.
Antonius Block: Det vet jag.
Döden: Är du beredd?
Antonius Block: Min kropp är beredd, inte jag själv.


Igår auktionerades Ingemar Bergmans prylar ut hos auktionsfirman Bukowskis och med en auktionsintresserad sambo, så fick jag en glimt av den auktionen i direktsändning. Och vilka priser sakerna gick för. Bland annat schackpjäserna. De såldes för 1 000 000 kr. En miljon kronor!


Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: