Spartips #1

 

Som jag skrev igår så tänkte jag påbörja en liten serie med spartips på förslag av min syster. Till att börja med kanske jag bör skriva lite om min egen situation och vad ni kan förvänta er från dessa spartips.

 

Jag och sparande

Under min uppväxt var jag väldigt mycket av en typisk "Spara"-typ, men någon gång efter gymnasiet växte jag ifrån det där lite och var inte längre lika extrem utan kunde lätt slösa bort en hel del pengar. De senaste åren har jag studerat och även om jag alltid har klarat mig bra på studiemedel så har jag ändå blivit tvungen att ta tillbaka mitt sparsamma beteende då jag inte längre får lika mycket studiemedel som förr.

 

Sanningen är att jag egentligen inte är särskilt bra på att spara. Däremot är jag bra på att leva billigt och det är främst det jag kommer att dela med mig av här bland mina tips. Därför vill jag inte att du förväntar dig några större spartips, utan det kommer troligtvis mest bli mindre tips om hur du sparar några kronor här och där.

 


Ska man leva billigt är det precis de små sakerna som räknas.

 

 

Har du själv något tips du vill dela med dig av? Skicka ett mail till mig på fairyblogg[at]gmail.com, så lägger jag upp det på bloggen.

 

Men nu är det äntligen dags att presentera tips nummer 1.

spartips


Att baka bröd själv är både billigt och gott, och det är dessutom ofta väldigt enkelt. Det enda du egentligen behöver är en ugn och gärna en frys. Med tanke på att en limpa i affären ofta kostar 20-30 kr finns det en hel del att tjäna på genom att baka själv.

spartips

Jag och min sambo försöker att baka bröd ganska ofta, senast bakade jag detta goda filbröd. Att formerna blev så lustiga berodde på att vi inte hade andra formar. Brödet på bilden kostar ungefär 40-45 kr att göra, men då innehåller det både sirap och filmjölk och är inte det billigaste du kan baka. Det räcker dock väldigt länge..

Hos
Majblomma finns ett recept på ett gott och billigt bröd du kan göra.

Så sätt nu igång att baka! :)

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: