34. Barn (nr 17)



Den här lilla pojken dök upp när jag fotograferade vindsnurrans vackra färger i utkanten av en liten by i Tjeckien i väntan på tåget.

33. Fröskida (nr 68)




I den botaniska trädgården i Prag höll jag på att få en fröskida i huvudet när blåsten ven bland grenarna i trädet ovanför mig. Tur var det nog ändå att den inte landade i huvudet, för fröskidorna hos det här trädet var faktiskt ganska stora och lika långa som en utsträckt hand.

32. Kö (nr 154)



Den här bilden har legat och ruvat i några månader. Den 7 februari var det nämligen upprop till Lundakarnevalen och runt 5000 blivande karnevalister köade i timmar för att få vara med om karnevalen 2010.

Snö och kallt var det också.

31. Kyrka (nr 150)




Lunds Domkyrka är alltid så ståtlig, oavsett om det är sommar eller vinter.

30. Hänger (nr 114)



För någon vecka sedan var jag och sambon ute och promenerade och helt plötsligt fick vi syn på ett antal linor som var fastspända mellan två träd. På linorna fanns borttappade vantar upphängda tillsammans med skyltar som "Gråt inte över tappad vante" och "Vante söker Vante - en mötesplats för borttappade vantar". En riktigt rolig grej som jag definitivt var tvungen att fota.

Och om jag tappar bort en vante någon gång så vet jag nu var jag ska leta.

29. Tårta (nr 320)



När jag fyllde år i början av februari bakades denna mumsiga tårta med chokladbottnar, marängbottnar, vaniljkräm, chokladkräm, bär och grädde.

28. Smycke (nr 264)



Det här vackra armbandet från
Blåvinge vann jag för några veckor sedan och det är faktiskt till och med vackrare i verkligheten än på bild.

27. Snöflinga (nr 267)



När jag hade bråttom till ett möte häromdan märkte jag att det snöade. Tydliga snöflingor dalade sakta ner och landade på mig, men bråttom som jag hade hann jag inte ta fram kameran. Som tur var så snöade det fortfarande precis lika vackra snöflingor när mötet var slut.

Det röda är min halsduk.

26. Kändis (nr 151)



På Malmö Reptilcenter bor denna papegoja. Han heter Douglas och är runt 42 år gammal. Dessutom är han faktiskt en kändis. Han var nämligen med i filmerna om Pippi Långstrump där han spelade Pippis pappas papegoja. Det kallar jag en riktig kändis!

25. Gåva (nr 100)



När jag fyllde år i förra veckan fick jag paket av min kära syster. Men innan de öppnades var jag självklart framme med kameran och fotade. :)

I det här paketet fanns en extension till sällskapsspelet Carcassonne som vi spelade en hel del den helgen.

24. Prickig (nr 223)



Temat prickig får gestaltas av detta prickiga blad från en växt i växthuset i Botanska trädgården i Lund.

23. Varning (nr 333)



En varnande skylt inne på Malmö Reptilcenter. Vi såg dock inte särskilt mycket av krokodilerna.. och i det grunda vattnet (ca 30-40 cm) tror jag ändå inte att någon hade tänkt ta sig en simtur heller...

22. Origami (nr 209)



På internet hittar man ofta mycket intressanta saker, för ett par veckor sedan lyckades jag surfa iväg på toilet paper origami. Fråga mig inte hur jag kom in på det ämnet från första början, för det har jag ingen aning om, men i alla fall så tyckte jag att det verkade roligt och surfade vidare på ämnet. Sedan var jag självklart tvungen att testa själv och det är varken särskilt svårt eller jobbigt att vika till någonting fint på toarullen när man ändå sitter där.

Snyggt?

21. Jo-jo (nr 127)



Skånetrafiken bytte under slutet av förra året till ett nytt sorts busskort - jojo-kortet. Tycker det passar perfekt på temat jo-jo.

20. Glömd (nr 87)



Den här grävskopan har glömts ute i sandlådan och begravts i snön. När jag nämnde den för min sambo sa han att den även legat i sandlådan under ett antal år. Troligtvis är det någon som har glömt av den en gång i tiden.

Min dator är fortfarande seg och i behov av rensning, men jag ignorerar det och har bestämt mig för att jag kör igång här igen ändå. Så nu blir det några foton om dagen tills jag är ikapp igen. Förhoppningsvis vill säga. Det där med ett foto om dagen var lite jobbigare än jag hade tänkt mig..

19. Medicin (nr 178)



Ipren och panodil är alltid bra att ha hemma.

18. Frimärke (nr 64)

Jag har haft lite svårt med överföringen av bilder till datorn, vilket har bidragit till en liten lucka i uppdateringen och jag har fortfarande lite problem, så det kommer nog fortsätta så här ett tag framöver. Men några bilder har jag i alla fall fått över.



Frimärken är bra att ha, jag köpte några idag, fast de var med katter på.

17. Fontän (nr 60)



På LTH-området i Lund står LTH-fontänen, eller Fontänen Fontänen som den kallas. Enligt historien så kostade konstverket cirka en miljon kronor när den invigdes 1970. På platåerna med glas uppe i luften skulle vattnet rinna i etapper, men fontänen läckte och glasrutorna förstördes. Trots det har fontänen varit i bruk några gånger (senast tydligen 1996), men på grund av konstruktionsfel aldrig särskilt länge. Nu står den kvar som ett monument av något som tekniskt inte riktigt fungerade. Något att tänka på för alla blivande civilingenjörer som passerar fontänen dagligen..

16. Tryck (nr 314)



Man ska trycka på knappen för att dörren ska öppnas. Så det så.

15. Grön (nr 95)



Häromdagen var vi hemma hos några bekanta och i deras fönster fanns denna fina gröna lampa. Jag försökte även ta bild av deras katt, men katten var helt enkelt alldeles för snabb för min kamera.

14. Kaffe (nr 132)



Den här fina kaffepressen fick sambon och jag i julklapp av hans föräldrar. Utan min vetskap hade han nämligen önskat sig precis en sådan till oss - eller till mig eftersom han själv faktiskt inte dricker kaffe. Jag tyckte det var väldigt gulligt och kaffepressen använder jag numera dagligen - det är så skönt att kunna göra kaffe hemma! :)

13. Vinter (nr 339)



En fin vinterbild från den frusna sjön i Småland bjuder jag på idag.

12. Snabb (nr 266)



Jag experimenterar väldigt mycket med min kamera just nu. Igårkväll var jag ute på promenad och testade att fota med längre slutartid. Något stativ har jag inte (än), så bilderna blir lite oskarpa, men jag tycker ändå att det är sjukt roligt att experimentera! Vad vore en utmaning om man inte testade på nya tekniker, vinklar och funktioner? Säkert väldigt tråkig..

Bilden ovan är redigerad i form av att färgmängden runtom bussen har minskats. Jag experimenterar även med photoshop.

11. Mynt (nr 186)



I kassaskrinet hemma finns det väldigt mycket mynt, många utländska som vittnar om ställen som besökts. Det är mynt från Danmark, Ungern, Tjeckien, Polen, Slovenien och Island. Från Island finns där en hel del mynt (och sedlar) och efter finanskrisen för över ett år sedan ångrade jag lite smått att jag inte hade växlat in pengarna istället. Nu får de istället ligga kvar i kassaskrinet i väntan på bättre tider eller kanske ett återbesök till Island i framtiden?

10. Kyla (nr 149)



Jag har kommit ikapp nu, har knappat in och publicerat 10 bilder - en bild för varje dag som har gått på 2010. Från och med nu är tanken en bild per dag, så länge det inte händer något särskilt vill säga.

Dagens bild fick bli kyla, här symboliserat av vackra iskristaller på sovrumsfönstret i stugan i Småland med skogen som en mörk rand i bakgrunden. Jag tycker om den vackra blåa tonen i bilden som väl främst berodde på en "felinställd" vitbalans.

9. Påsk (nr 230)



När jag var ute på promenad genom ett kyligt Lund igår fick jag syn på detta nedklottrade fönster. Med tanke på att det precis varit jul så tyckte jag att det var lite roligt och felplacerat just nu. Det är ju lite som i visan "Nu är det jul igen, nu är det jul igen och julen varar fram till påska.." Fast det stämmer ju inte riktigt förstås.. På det här fönstret talar dock budskapet sitt tydliga språk: Glad Påsk!

8. Karta (nr 135)




I julklapp önskade jag mig spelet Carcassonne, vilket jag också fick av min syster. Spelet går ut på att man ska samla poäng genom att bygga städer och vägar och resultatet blir ett landskap som blir olika varje gång man spelar. Ovan har jag försökt bygga ihop en så stor stad som möjligt av bitarna som finns till spelet. Det är som en liten karta över någonting.

7. Vitlök (nr 341)




Vitlök är en fantastisk krydda i maten. När jag var mindre ogillade jag allt som hade med lök att göra, men nu för tiden gillar jag ofta vitlökssmaken (åtminstone om det inte blir för mycket). Vad tycker du om vitlök?

6. Skog (nr 259)




Igår befann jag mig mitt i djupaste Smålands skogar med flera decimeter snö och idag vaknar jag upp i en liten lägenhet i Lund och jag saknar redan stillheten och lugnet däruppe. Det är tur att jag i alla fall har kvar lite foton att titta på. Jag saknar verkligen skogen här nere i Skåne.

5. Fönster (nr 75)



Ett av fönstrena till ladan vid vår stuga i Småland.