Brödexplosioner

Jag har bakat lite idag - dels har jag gjort ett skållat fiberrikt bröd och dels har jag gjort en fördeg till ett lantligt rågbröd, och ja, det är väl det senare jag tänkte berätta om.

I receptet stod att man skulle röra ner 25g jäst i det 37-gradiga vattnet och sedan tillsätta 3dl rågmjöl. Därefter skulle fördegen stå övertäckt i en bunke i ett eller helst två dygn. Jaha, tänkte jag och tittade på vår jättestora bunke, innan jag kom på den geniala idén att blanda fördegen i en stor glasburk istället - mycket enklare att ställa undan i lägenheten i två dygn! Så, på med locket lite löst och in i skafferiet med burken.

Runt en timme senare, när jag sitter och dricker en kopp kaffe, inser jag att det låter lite underligt från köket, och jag misstänker att det är brödet jag har i ugnen som ger ifrån sig ljudet och går för att titta. Väl i köket inser jag att det inte är ugnen som låter, det är skafferiet!

Och mycket riktigt, när jag tittar till degen i glasburken har den fyllt hela burken och börjat pressa upp locket för att sedan rinna ner längs sidorna på utsidan av burken. Och trycket i burken var riktigt högt - om jag hade skruvat åt locket hårdare eller om jag inte hade märkt det som hände nu i skåpet, så är jag rädd att burken faktiskt hade exploderat.

Tänk att 25 g jäst kan ställa till med så mycket!

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: