spegelbild

När du ser dig själv i spegeln, vem ser du då?


♥ ♥ ♥

Jag ställer mig framför spegeln och tittar. Ett par blåa ögon möter min blick. Ögonen är trötta men klara. Jag tittar en gång till. ”Vem är du?” frågar jag men får inget svar. De blå ögonen bara stirrar på mig, utforskar mig. När jag skakar på huvudet gör flickan i spegeln samma sak. Varenda rörelse jag gör gör hon också. Kan det verkligen vara så att hon är jag? Att jag är hon? Jag känner inte igen henne. Jag lutar mig närmare spegeln. Hon gör likadant. Håret tänker jag, jag känner igen håret. Ju noggrannare jag tittar desto fler detaljer känner jag igen. Näsan, munnen, hakan. Allting är så välbekant, men ändå så främmande. ”Vem är du?


Ride the rainbow to the other side
Catch a falling star and then take a ride
To the river that sings and the clover that
Brings good luck to you, it’s all true

Jag undrar ibland om jag kanske håller på att förlora kampen om tiden när jag drömmer om evigheten. Men vad skulle jag annars kunna drömma om? Utan mina drömmar är jag ingenting. Nada. Jag undrar om flickan i spegeln har drömmar. Jag undrar om hon liksom jag drömmer om solnedgångar. Om hon liksom jag drömmer om evigheten. Jag antar att hon liksom jag bara drömmer om att bli sedd.


If the land of make believe is inside your heart
It will never leave
There’s a golden gate where the fairies all wait
And dancing moons, for you

Då när jag står där framför spegeln, börjar hon helt plötsligt att le. Flickan i spegeln ler mot mig. Jag ryggar tillbaka, men hon bara fortsätter le. ”Jag är du”, säger hon. Stum ser jag på när hennes leende blir bredare och bredare. ”Vi är ett. Jag är du och du är jag.” Det rycker i mina mungipor och jag känner hur ett leende breder ut sig. Flickan i spegeln är jag, men hon är inte den jag trodde. Hon är vackrare och tusen gånger mer underbar och hennes blåa ögon glittrar när hon ler mot mig. Jag ler och känner hjärtat fyllas av glädje. Länge står vi så, flickan i spegeln och jag. Tillsammans ler vi ikapp med världen.


Close your eyes and you’ll be there
where the mermaids cry as they comb their hair
Like a fountain of gold you can never grow old
Where dreams are made, your love parade

Jag väcks ur mina tankar när hon än en gång talar med mig. ”Gå nu, du vet var jag finns när du behöver mig.” Och hon ler sitt bredaste leende. Ja, jag vet, och jag blinkar till flickan i spegeln innan jag vänder henne ryggen och går. Med ett leende på mina läppar.

♥ ♥ ♥


Din spegelbild i fönsterglas, beundrar varje steg du tar.
moiskrev 2006-03-23 @ 02:39:00 URL: http://fairy.blogg.se
Texten är gammal, skriven i maj förra året, men plötsligt dök den upp i mitt minne och jag kände för att lägga den här istället.. så är det.
Lillasysterskrev 2006-03-23 @ 19:04:08 URL: http://majblomma.blogg.se
Den var jättefin! :) Lite sorglig, men ändå hoppfull! Jag är godkänd på min tenta!

Pöss Pöss!

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: