Jakten efter en ny kamera...

Jag är lite dålig på det där med bloggande, och kanske framförallt på det där med bilder. Min kamera är dessutom i det tillståndet att jag behöver köpa en ny. Tyvärr. Kameran fungerar egentligen ganska bra, men LCD-skärmen är helt knäckt och numera syns där ingenting mer än lite färgskiftningar. Något som gör det svårt att fokusera och ta bra bilder och således behöver jag en ny kamera eftersom jag blir tokig varje gång jag är utomhus och ser våren i sin fulla prakt men inte kan ta kort på alla blommor, bin, fåglar, växter, naturmiljöer och människor. Det är faktiskt lite jobbigt, så jag letar efter en ny kamera, men hur hittar man det???

Kraven är:
  • bra, skarpa bilder
  • liten närgräns (dvs makro-inställning) eftersom jag gillar att ta närbilder.
  • bra landskapsfunktion
  • gärna bra i olika ljusförhållanden
  • liten och inte för dyr
Imorse när jag surfade runt på olika tester och beskrivningar, fastnade jag lite för Canon Digital Ixus 100 IS. Tyvärr är den lite dyr, men annars verkar den bra på att ta bilder. Å andra sidan verkar de tidigare versionerna inte vara så dåliga heller, och med lite fördelaktigare pris.. frågan är bara vilken version man skulle köpa i så fall.. 80, 85, 95, eller 100??
canon digital ixus 100
Canon Digital Ixus 100 IS

Annars hade ju en Pentax inte varit fel - typ en Pentax Optio s5i (min förra kamera). Tyvärr görs inte den kameran längre, men det var verkligen en kamera jag gillade - även när den i slutet hölls ihop av ett litet läckert gummiband. :)

pentax optio s5i
Pentax Optio S5i - versionen utan gummiband ;)

Pentax A30 som jag köpte efter att min kära gummibandskamera försvunnit i hytten på en Oslo-färja, har inte alls varit lika bra tycker jag, men den funkade ju ändå helt ok.

Om nu någon skulle få för sig att läsa det här inlägget - har du någon kamera du vill tipsa mig om?? Jag känner mig lite vilsen i denna djungel av digitalkameror...

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: