Jag lyckades säga NEJ!

Satte på mobilen efter träningen och inom två minuter ringer den. Ett Stockholmsnummer som jag inte känner igen. Min första tanke är telefonförsäljare och svarar skeptiskt, fast besluten om att säga nej.

J = jag
T = telefonförsäljare

    J - [svarar] Hej..
    T - [säger "jag tycker inte om pizza!" till någon i bakgrunden] Eh hej! Jag söker Elin.
    J - Ja det är jag.
    T - Jo, jag ringer ifrån stora romanklubben och jag tänkte faktiskt inte försöka sälja någonting till dig. Det låter väl bra?
    J - Eh, ja.
    T - Det är så att vi vill komma ut med lite reklam och därför vill jag skicka 8 nummer av våran tidning till dig, helt utan köptvång. Och så får du själv bestämma om du vill ha månadens bok eller inte. Och absolut inget köptvång alls nu. Och så vill jag ge dig en bok och en DVD på köpet.
    J - Jaha, eh, måste man säga upp någonting sedan för att inte fortsätta?
    T - Ja, efter 8 nummer säger du smidigt upp att du inte vill ha mer erbjudanden.
    J - Okej... fast jag är nog inte intresserad.
    T - Men du får ju en bok av mig - och en dvd! Det låter väl jättebra!?
    J - Jo, men jag vill ändå inte ha det. [jag är fast besluten om att inte övertalas]
    T - Men du kanske vill ha en annan bok - har du läst Dan Brown, Änglar och demoner?
    J - Ja
    T - Men du kanske vill ha någon annan deckare? Eller någon annan genre?
    J - Nej, jag tackar nog tyvärr nej.
    T - Men det är ju ett jättebra erbjudande! Och det kostar ju ingenting.
    J - Jag avstår tyvärr.
    T - Men varför då?
    J - Det eh.. jag ska snart flytta och det blir så krångligt då. Saker kommer bort... [drar ihop en liten lögn]
    T - Jaha, men jag har precis flyttat och det är inga problem. Det som kommer fel kommer ändå fram med eftersändningen.
    J - Men jag tackar ändå nej.
    T - Är du helt säker. Det är väl jättekul att få en gratis bok och en dvd? Utan kostnad!
    J - Nej, jag har faktiskt bestämt mig.
    T - Okej, då får du ha en trevlig kväll. Hejdå.

Jag lyckades ju visserligen säga nej, men jag hade ju kunnat fått en bok av henne. Undrar om hon hade varit villig att ge mig något jag faktiskt ville läsa? Å andra sidan så blev jag bara mer och mer bestämd i att jag inte skulle ge efter ju längre samtalet höll på och det var nog lika bra som det blev även om böcker ofta är trevliga.
Hedwigskrev 2010-01-29 @ 10:31:11 URL: http://veckansdagar.blogspot.com
Bra jobbat, jag lyckades också igår kväll. Säga Nej alltså.

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras inte)

URL/hemsida:

Kommentar: